tisdag 30 september 2014

Utomhusaktivitet - Havet

Här kommer ett inlägg om vår utomhusaktivitet med både syfte och beskrivning. Längre ner i inlägget finns en samling bilder från när ni gjorde aktiviteterna med oss i Lysekil.

Ur Syftesdelen LGR11
  • Undervisningen bidrar till att eleverna utvecklar förmågan att samtala om, tolka och framställa … estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll.


Ur Centralt innehåll
  • Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.




Aktivitetens gång
  • Eleverna delas in i grupper.
  • Varje grupp ska hitta tio föremål i naturen och ta med det till gruppens samlingsplats. De ska sedan ge påhittade namn åt föremålen utifrån hur de ser ut och kan tänkas vara.
  • Artbestäm tillsammans de föremål som de inte visste vad det var.
  • Gruppen ska välja ett av sina föremål att göra en mänsklig staty av. Alla I gruppen ska vara med i statyn. Grupperna får kolla på varandras statyer och gissa vilket av föremålen de föreställer.
  • Vi gör sedan “kom ihåg leken” (Hittas på s.16 i Friluftlivets pedagogik). Ledaren och gruppmedlemmarna använder arternas korrekta namn om man hittat de i floran, annars används fantasinamnet.




Hur kan vi utveckla detta?
  • Eleverna kan få nyckla sig fram till vilka arter de hittat med hjälp av en matta, istället för att endast leta i en flora.
  • Detta är endast ett smakprov på aktiviteten som egentligen kräver längre tid för att bli ordentligt genomförd. Det skulle behövas mer tid för att nyckla och leta i böcker vid artbestämningen.
  • Man skulle kunna lägga till fler föremål i ”kom ihåg”-leken för att gör det lite klurigare. Läraren kan exempelvis ha med egna föremål som man tidigare pratat om i klassrummet.












/ Lilla Snigel

1 kommentar:

  1. Roliga och bra lekar! Mycket kul att se era bilder!/MIA

    SvaraRadera