Ur Syftesdelen LGR11
- Undervisningen bidrar till att eleverna utvecklar förmågan att samtala om, tolka och framställa … estetiska uttryck med naturvetenskapligt innehåll.
Ur Centralt innehåll
- Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Enkla fältstudier och observationer i närmiljön.
Aktivitetens gång
- Eleverna delas in i grupper.
- Varje grupp ska hitta tio föremål i naturen och ta med det till gruppens samlingsplats. De ska sedan ge påhittade namn åt föremålen utifrån hur de ser ut och kan tänkas vara.
- Artbestäm tillsammans de föremål som de inte visste vad det var.
- Gruppen ska välja ett av sina föremål att göra en mänsklig staty av. Alla I gruppen ska vara med i statyn. Grupperna får kolla på varandras statyer och gissa vilket av föremålen de föreställer.
- Vi gör sedan “kom ihåg leken” (Hittas på s.16 i Friluftlivets pedagogik). Ledaren och gruppmedlemmarna använder arternas korrekta namn om man hittat de i floran, annars används fantasinamnet.
Hur kan vi utveckla detta?
- Eleverna kan få nyckla sig fram till vilka arter de hittat med hjälp av en matta, istället för att endast leta i en flora.
- Detta är endast ett smakprov på aktiviteten som egentligen kräver längre tid för att bli ordentligt genomförd. Det skulle behövas mer tid för att nyckla och leta i böcker vid artbestämningen.
- Man skulle kunna lägga till fler föremål i ”kom ihåg”-leken för att gör det lite klurigare. Läraren kan exempelvis ha med egna föremål som man tidigare pratat om i klassrummet.
Roliga och bra lekar! Mycket kul att se era bilder!/MIA
SvaraRadera