torsdag 25 september 2014

Grus grus på Innovatum


Vi valde miljö som naturvetenskapligt område att fokusera på när vi besöker Innovatum med vår klass. Vi tyckte miljö var ett aktuellt ämne med tanke på alla varningar gällande klimatet. Alla elever kan kan vara delaktiga t.ex. närodlat, elektricitet, sopor (källsortering). Miljö är något som berör dem och finns i deras närmiljö. Detta nämns i syftesdelen för ämnet biologi i Lgr11.
Upplägg av besök
Efter att ha arbetat med miljö som tema så kan innovatum vara en avslutning, som att knyta ihop säcken men det skulle lika gärna kunna vara en bra ide att skapa ett intresse med att besöka Innovatum i början. Att tidigt ha gjort besöket gör att man kan koppla lektioner till Innovatum senare, t.ex. "kommer ni ihåg det när vi var på Innovatum?". För att det inte ska bli för stora grupper kan man boka in enstaka lektioner för att ge alla möjlighet att prova på de olika sakerna och ge chansen att reflektera och ställa frågor.

Vi hade valt att arbeta med små grupper och tagit hjälp av de skickliga pedagogerna som finns på Innovatum. Vi hade också valt att arbeta så att eleverna fick ta med sig frågor som de kan få svar på när de kommer till Innovatum. 
De stationer som vi planerar att fokusera på är "konsekvenser av varmt klimat", "C02 utsläpp genom framställning av mat" och "biogas". 

2. Vågkraft, planeter, elektrisk kraft och cyckelhjulet med gyroeffekt.
3.Säkerhetsaspekter 
Stor lokal, svårt att hålla koll på barnen
Många skrymslen att gömma sig i
Hålla sams, sammarbeta med andra barn
men samtidigt tycker vi att det är bra med öppna rum till skillnad från stängda rum.

Vi tyckte mycket var roligt men roligast var nog de små midjastyrda cyklarna och airzokan. :)
Vi tyckte också att vatten med flyt demonstrationen med Jerry också var väldigt intressant och kunskapsgivande. 










Andra roliga bilder från dagen! 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar