torsdag 25 september 2014

Innovatum

1. När vi planerade en dag på Innovatum tänkte vi oss en klass med elever i årskurs 2 med en klasslärare samt en fritidspedagog som extra resurs. Klassen kan delas i halvklass för att alla elever ska få chansen att delta aktivt under aktviteterna.

Ena halvan börjar vid sensorskärmen för att undersöka hur man kan kombinera de fyra elementen vatten, eld, luft och jord för att bilda nya former. Detta görs genom "kuddklossar" som repserenterar elementen ställs på varandra. Genom detta får eleverna börja bekanta sig med kemin samtidigt som de upptäcker hur exempelvis vatten och jord bildar träd (liv). Här kan läraren leda samtal kring det som händer och utveckla detta vidare även i klassrummet.



Andra halvan börjar med att tillsammans med läraren få en bild av hur mycket koldioxidutsläpp olika matvaror bidrar till. Detta görs genom att lägga olika plattor på en touchskärm för att få fram information om en specifik vara. Man kan prata om vad det är med varan som bidrar till utsläppen, t.ex. transport eller produktion, samt se på mer miljövänliga alternativ.



Efter touchskärmen får eleverna gå till "mataffären" för att själva scanna in varor och se hur mycket utsläpp de bidrar till. Varje barn tar en korg och plockar på sig de fem matvaror de tycker mest om eller äter oftast och går sedan till kassan. När de scannar in varorna ser det hur miljö- vänlig eller farlig varan är. Läraren kan exempelvis föra anteckningar om detta och resultaten kan sedan diskuteras i klassrummet. Läraren kan fördelaktigt ha tagit reda på varje varas koldioxidutsläpp.





Till sist får eleverna se på modellen för vad som kommer ske som konsekvens om människan inte börjar ta mer ansvar för att minska utsläppen. Modellen visar hur temperaturshöjningar får vattennivån att höjas och områden översvämmas.




2. Här är några olika krafter vi hittade på Innovatum:
                                                           Vattenkraft

                                                         Vågkraft

                                                             Vindkraft

                                                            Dragkraft

Vi tänker oss att även denna är dragkraft, kan det vara så? Genom att testa dra i repet längre bort på armen blev det mycket lättare att lyfta upp personen, "förlängd arm".

 Vindkraft, genom att dra bak ett tyd med handtag på och släppa trycktes luft framåt och skjöts ut. Bra för lite extra volym i håret.



3. Ta upp saker som eleverna själva behöver ha i åtanke under besöket för att få en säker och rolig dag. Några exempel är:
  • Spring inte - Risk för krock med andra springande barn samt att man tappar bort gruppen.
  • Respektera avspärrningar.
  • Ha tålamod - Vänta på din tur!
Som lärare är det viktigt att veta utrymningsvägar samt vart brandsläckare och första hjälpen-kit finns att hämta. Dessa saker kan läraren förstås också välja att gå igenom med eleverna. Kom också överens om en samlingspunkt dit man går om man tappar bort gruppen.

4. Vi tycker att de aktiviteter vi planerat vår dag på Innovatum kring är riktigt intressanta. utöver dem fastnade vi även för "Hjärnaktivitet" där två personer "tävlar" i att slappna av. Maskinen läsar av hjärnaktiviteten, en kula är placerad mellan personerna på ett speciellt bord och dras till den som har mest hjärnaktivitet. Den som INTE får kulan till sig slappnar av och vinner.

/ Lilla Snigel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar