fredag 26 september 2014

Innovatum Science Center 24/9-14 Gott & Blandat

1) Vi skulle vilja fördjupa oss i de olika hävarmsövningarna. Exempel på detta var dragkampen på våning 2. Vi valde aktiviteterna för att vi upplever att eleverna med hjälp av dessa får varierande praktiska övningar, att de då får lov att arbeta på ett experimenterande sätt med vikt. Innan besöket tänker vi att man har en gemensam genomgång av de olika begreppen som handlar om vikt/tyngd. På detta sätt vill vi öka elevernas förståelse, samt att de får chans att ställa eventuella frågor. Väl på plats får eleverna ta reda på hur och varför de olika övningarna fungerar. För att sedan kunna utföra detta i praktiken.     
2) Vi anser att man kan uppleva följande krafter på Innovatum:
·         Vattenkraft/Vågkraft/ Krafter som verkar i en sluss
- Genom att studera miniatyrvattenkraftverken som finns i utställningen.

·         Gravitationskraft
- Legoklossarna, när man bygger upp dessa och sedan välter dem.

·         Accelerationskraft/luft
- Luftkanonen.

·         Friktion
- Vinklade banor med olika underlag som bidrog till olika grad av friktion.

·         Muskelkraft
- Övningar där din styrka/muskeluthållighet sätts på prov.

·         Elkraft
- Elshowen.

Vi har kommit fram till att man måste ta hänsyn till följande säkerhetsaspekter när man är på Innovatum med elever/barngrupper.
·         Ha koll på om det finns barn med epilepsi då de finns mycket olika ljus/ljud aktiviteter som kan framkalla anfall.
·         Ha koll på barnen för att minska risken för fysiska skador exempelvis att de krockar med varandra eller att de råkar skada sig på något i utställningen.
·         Minska risken för att barn kommer bort.
·         Bestämma en mötesplats där man alltid samlas.
·         Dela in eleverna i grupper vilket gör att ingen går själv. I dessa grupper bär eleverna västar så att de alltid känner igen varandra samt att läraren kan få en lättare överblick av eleverna.
·         Eleverna ska alltid veta var fröken är.
·         De ska vara snälla mot varandra och vara försiktiga.
  
Den del av utställningen som vi i gruppen uppskattade mest var de olika pysselrummen/teknikrummen. Anledningen till detta är att vi tycker om praktiskt lärande och upplever att detta är lärorikt för eleverna. Vi uppskattade även Mindball, Kroppsscannern, affären och brickorna där man kunde kolla koldioxidutsläpp.

Följande punkter från det centrala innehållet för årskurs 1-3 i LGR 11 (Skolverket 2011, sid 112) har vi valt som utgångspunkt när vi sammanfattat besöket på Innovatum.
·   Balans, tyngdpunkt och jämvikt som kan observeras i lek och rörelse, till exempel vid balansgång och på gungbrädor. 

Av: Maria Brattström, Natalie Börjesson, Marina Malm, Sandra Adamsson, Amra Kasibovic och Madeleine Gustafsson. 






1 kommentar:

  1. Kul att se era bilder och intressant att ta del av era reflektioner och idéer om hur man kan använda sig av aktiviteterna på Innovatum./MIA

    SvaraRadera