Innovatum
Science Center 24/9-14 Gott & Blandat
1) Vi skulle
vilja fördjupa oss i de olika hävarmsövningarna. Exempel på detta var dragkampen
på våning 2. Vi valde aktiviteterna för att vi upplever att eleverna med hjälp
av dessa får varierande praktiska övningar, att de då får lov att arbeta på ett
experimenterande sätt med vikt. Innan besöket tänker vi att man har en gemensam
genomgång av de olika begreppen som handlar om vikt/tyngd. På detta sätt vill
vi öka elevernas förståelse, samt att de får chans att ställa eventuella
frågor. Väl på plats får eleverna ta reda på hur och varför de olika övningarna
fungerar. För att sedan kunna utföra detta i praktiken.
2) Vi anser att
man kan uppleva följande krafter på Innovatum:
·
Vattenkraft/Vågkraft/
Krafter som verkar i en sluss
- Genom att
studera miniatyrvattenkraftverken som finns i utställningen.
·
Gravitationskraft
- Legoklossarna,
när man bygger upp dessa och sedan välter dem.
·
Accelerationskraft/luft
- Luftkanonen.
·
Friktion
- Vinklade banor
med olika underlag som bidrog till olika grad av friktion.
·
Muskelkraft
- Övningar där
din styrka/muskeluthållighet sätts på prov.
·
Elkraft
- Elshowen.
Vi har kommit
fram till att man måste ta hänsyn till följande säkerhetsaspekter när man är på
Innovatum med elever/barngrupper.
·
Ha
koll på om det finns barn med epilepsi då de finns mycket olika ljus/ljud
aktiviteter som kan framkalla anfall.
·
Ha
koll på barnen för att minska risken för fysiska skador exempelvis att de
krockar med varandra eller att de råkar skada sig på något i utställningen.
·
Minska
risken för att barn kommer bort.
·
Bestämma
en mötesplats där man alltid samlas.
·
Dela
in eleverna i grupper vilket gör att ingen går själv. I dessa grupper bär
eleverna västar så att de alltid känner igen varandra samt att läraren kan få
en lättare överblick av eleverna.
·
Eleverna
ska alltid veta var fröken är.
·
De
ska vara snälla mot varandra och vara försiktiga.
Den del av
utställningen som vi i gruppen uppskattade mest var de olika
pysselrummen/teknikrummen. Anledningen till detta är att vi tycker om praktiskt
lärande och upplever att detta är lärorikt för eleverna. Vi uppskattade även
Mindball, Kroppsscannern, affären och brickorna där man kunde kolla
koldioxidutsläpp.
Följande punkter
från det centrala innehållet för årskurs 1-3 i LGR 11 (Skolverket 2011, sid
112) har vi valt som utgångspunkt när vi sammanfattat besöket på Innovatum.
· Balans,
tyngdpunkt och jämvikt som kan observeras i lek och rörelse, till exempel vid
balansgång och på gungbrädor.
Kul att se era bilder och intressant att ta del av era reflektioner och idéer om hur man kan använda sig av aktiviteterna på Innovatum./MIA
SvaraRadera