lördag 13 september 2014

Utomhuspedagogisk aktivitet- Gott och Blandat!

Utomhuspedagogisk aktivitet F-3
Vi valde att framföra två lekar tillsammans med er på vår exkursion Åkerstöm, hämta korten som Madeleine (frånvarande vid aktiviteten men närvarande vid planeringen), Maria och Marina höll i samt
vilken ska bort vilken Amra, Sandra och Natalie höll i.

Föremål som kan passa bra att finna till leken "vilken ska bort" kan vara löv, blad, grankotte, tallkotte, pinne, sten och blomma.
Vi delade in klassen i mindre grupper som sedan fick möta en lekledare var från de två olika lekstationerna. Lekarna handlade om att arbeta med växter i vår närmiljö och relevanta ord och begrepp för ämnet.

Inför lekarna valde vi att fokusera på följande punkter från de centrala innehållet för naturorienterande ämnen:
  • ”Djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas. Vilket man gör genom att utforska föremålen.” (Skolverket, 2011, s. 112).
  • ”Årstidsväxlingar i naturen och hur man känner igen årstider.” (Skolverket, 2011, s. 112).  
  • ”Material och ämnen i vår omgivning och hur material och föremål kan sorteras efter egenskapernas utseende, magnetism. Ledningsförmåga och om det flyter eller sjunker.” (Skolverket, 2011, s. 112).


Hämta korten kan fungera som en ämnesövergripande aktivitet då man exempelvis kan få in matematiken genom att använda kort med siffror och matematiska begrepp, även i ämnet engelska där man får öva på engelsk ordförståelse.

Tanken med våra lekar är att eleverna får öva på att följa korta instruktioner och redovisa dem för lärare och klasskamrater samt att föra tydliga argument för sina tankar och reflektioner. Även att de ska få känna av miljöombyte av pedagogiska sammanhang i närmiljön. Även att använda sina sinnen för att finna föremålen samt när man redogör för sina tankar.
Detta för att lära sig att ta instruktioner, även för att eleverna ska få chansen att lära sig naturnära begrepp i en stimulerande miljö. Veronica Bjurulf  (2013) menar att teoretisk kunskap erövras i hög grad genom konkret arbete, även Dewey menar att en bra inlärningsprocess är learning by doing. Bjurulf (2013) kopplar sina argument till ämnet teknik, men vi anser att det är en viktig komponent även inom detta ämnesområde. Att man lär av varandra på ett fantasifullt och konkret vis. Med det menar vi att eleverna ska få chansen att förstå vad föremålen är för att kunna finna och tolka dem. Allting går inte att förklara verbalt utan att en viss känsla eller upplevelse infinner sig. Vi tror att det är av vikt att eleverna får uppleva naturen för att ge en djupare förståelse för vad och hur saker är och ser ut för att förstå dem med hjälp av naturnära föremål. Vi tänker även att man med en ämnesövergripande och praktisk tanke leder en mer levande och meningsfull kunskapsinlärning.

Till dessa två övningar har vi även fått inspiration från Brügge, Glantz & Sandell (2011) som menar att man ska ta tillvara på lärandet utifrån naturen där barn får uppleva motorisk utveckling, ett lekfullt inlärningssätt och omsätta koncentrationsförmågan i praktisk handling. Eleverna har fått öva på samarbete, att prioritera val av naturens fynd och att framför andra framföra sina argument. Vi tänker oss att bedömningen i våra aktiviteter synliggörs när eleverna använder begrepp i argumentationen. Det krävs även av eleverna att ha förkunskap om vissa naturnära begrepp i förhållande till de saker eleverna skall hämta. 










Tack för oss!


1 kommentar: