torsdag 25 september 2014

Innovatum




Man skulle kunna ta med en årskurs tre klass till Innovatum och använda utställningen till att lära dem om hållbar utveckling. Vi har fokuserat på hållbar utveckling eftersom miljön är mycket viktig och i Lgr11 står det att eleverna genom undervisningen ska få "utveckla sin förmåga att använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör... ekologisk hållbarhet." (s. 111) Det vi hade tänkt är att barnen skulle gå runt i smågrupper till de olika stationerna som har med hållbar utveckling/miljö, där de får fundera och leka medan lärare och alternativt Innovatum-pedagog går runt och förklarar och pratar med de olika grupperna. Efter det får de även leka fritt över hela utställningen på slutet. Eftersom det är ett stort ställe med många platser där de kan ramla, få saker i huvudet eller tappa bort sig är det viktigt att man har pratat med dem innan och gått igenom vilka regler som kommer att gälla. Ingen elev får gå runt ensam utan de måste hålla sig till sina grupper. Det är även viktigt att vi har en samlingsplats som alla känner till där klassen kan samlas när det behövs, och även att det inte bara är en vuxen på plats utan en extra pedagog eller förälder.

Annars var det en mycket trevlig och lärorik dag för oss vuxna. Det fanns gott om plats där vi kunde erfara olika krafter, till exempel vid swingboards, resväskorna, vattenvirveln, air bazookan och el showen. Det vi tyckte bäst om själva var balansgången, swingboarden, labyrinten, el showen och även "kroppen i genomskärning."

Sillarna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar