måndag 15 september 2014

Experiment och utomhusuppgifter



Vi tyckte mycket om de olika experimenten som vi gjorde tillsammans med Mia den första veckan och vi har funderat över LGR11 efteråt. Just ballong-och-flask experimentet fann vi, inte bara roligt utan också mycket användbart. Det är meningen att elever under F-3 ska få göra "enkla naturvetenskapliga undersökningar" (Lgr11, s. 129) och att eleverna under undervisningen "ges möjlighet att ställa frågor om kemiska processer..." (Lgr11, s.144) Detta tycker vi att ballong-och-flask experimentet är perfekt för. Det var även nyttigt att vi fick utforma hypoteser innan vi utförde experimenten eftersom detta är något som eleverna också måste lära sig att göra.

Exkursionen vid Åkerström, förutom att det blev en mycket trevlig dag, var också mycket nyttig. Uppgiften vi fick göra då vi letade efter arter i en ruta är en uppgift som passar väldigt bra att göra med elever. Det står under Biologi i Lgr11, att undervisningen ska ge "eleverna förutsättningar att söka svar på frågor med hjälp av både systematiska undersökningar och olika typer av källor." (Lgr11, s. 111) Och detta fick vi göra eftersom vi använde både nycklar, böcker och lärarens hjälp. Undervisningen i biologi ska även ta upp "djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt förekommande arter." (Lgr11, s. 112)

//Sillarna

1 kommentar:

  1. Intressant att ta del av era tankar om experimenten och exkursionen! Håller tummarna för lika bra väder i fortsättningen..../MIA

    SvaraRadera