Den delen på Innovatum som vi i guldkaninerna fastnade för var experimentskeppet. Vi valde då att fokusera på vatten. Det var där vi fick följa med Jerry in i vattenrummet och experimentera och han förklarade varför vissa saker flyter och varför andra sjunker. Att ställa frågor kring vatten till barnen när de samtidigt får utöva ett experiment får dem förhoppningsvis mer intresserade och hjälper dem att förstå bättre.Vatten är exempelvis inte bara sådant vi dricker eller badar i. Vad händer om man blandar i andra vätskor i vatten, eller om man startar en “propeller” i vattnet osv. Vi tänker att vi kan boka så att Jerry kan göra vattenexperimenten med våra elever. Sedan kan man gå djupare in på vad man kan göra med vatten. Precis i början på Innovatum fanns en behållare med vatten i och när man skapade vågor gav det elektricitet till ett hus som var placerat vid sidan av. Där lär man sig att vågkraft och det vill säga vattenkraft också kan skapa elektricitet till våra hem.I experimetskeppet fanns en avdelning som heter splash och där eleverna lan leka med båtar och se hur slussar tar båtarna vidare. Där får man även se hur ett vattenhjul fungerar. Vi som bor i Dalsland kan prata om slussarna på Håverud och de i dalslands kanal och kanske besöka dessa om utrymme finns.
Vi tänker att det kan vara bra att dela upp klassen i mindre grupper under dagen så att alla har chansen att vara delaktiga i alla moment och förhoppningsvis är vi minst två pedagoger med på utflykten.Där fanns också såpbubblor som man kan experimentera med och dessutom en vattenvirvel som visar på hur starkt vattnet kan bli med hjälp av samspel med som i detta fall en snurrande propeller.
"Vattnets olika former: fast, flytande och gas. Övergångar mellan formerna: avdunstning, kokning, kondensering, smältning och stelning." (Skolverket 2011 s.115)
Vi fastnade även för alla de roliga samarbetsexperimenten där man skulle bygga en tavla av bollar som fanns på innovatum. Hela klassen kan vara med och hjälpa till att bygga tavlan eftersom det finns så pass många olika stationer som på ett eller annat vis förflyttar de färgglada bollarna till tavlan. Dessutom spegeln där du måste förklara och verbalt kunna utrycka lägesord samt kroppsdelar, tyckte vi var rolig.
.
Vi kom fram till att några av krafterna som fanns att experimentera med var vattenkraft, friktionskraft, vindkraft (airzoka), lyftkraft.
Som vid alla utflykter bör man som lärare hålla ihop gruppen. Prata med eleverna om regler innan man kommer till innovatum och dessutom ha en plan innan man åker. Man bör förklara för eleverna att de ska vara försiktiga med både sig själva och föremålen på innovatum och att man frågar om man inte förstår vad man ska göra på de olika stationerna. Dessutom finns det beskrivningar på nästan alla "stationer" så man kan ju hjälpa varandra och försöka läsa och förstå. Annars är det ju gjort för barn och säkerheten är ju genomtänkt, men barnen själva måste ju ändå vara under uppsikt.
Jättesvårt att säga vad som var roligast, men vi kom överens att vi är allihop fascinerade av såpbubblor. Hur kan de sitta ihop på det sätt de gör, och vad är det i glycerinet som gör att man kan göra sådana enorma bubblor? Vi ville bara hem och prova att göra egna.
Väldigt kul att se era fina bilder och höra om hur ni tänker....Jag håller med om att såpbubblor är jätte-roligt!/MIA
SvaraRadera