Ur centralt innehåll, kursplanen biologi:
- Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Skapande av näringsväv med garn |
Näringsväv:
Pedagogen börjar med att hålla i änden av garnnystanet och kastar iväg garnet till en av eleverna samtidigt som pedagogen säger en växt eller djur och samtidigt frågar "Vem äter mig?". Eleven som fångar garnet får då svara och sedan kasta vidare till nästa elev samtidigt som den frågar "Vem äter mig?". Bollandet fortsätter och när man kommer högre upp i pyramiden så måste man växla från frågan "Vem äter mig?" till "Vem äter jag?".
Vad gäller bildandet av näringsväven så skapar det en en väldigt tydlig bild för eleverna hur relationerna i ett ekosystem hänger ihop med varande och är beroende av varandra. Detta kan visas genom att en elev får släppa sin ände för att se hur de påverkar. En vidare utveckling kan vara att välja just ett specifikt område och fokusera på olika näringsvävar t.ex. skogen eller sjön.
Skapande av näringskedjor |
Näringskedja:
I den här övningen krävs samarbete för att lyckas klura ut vilka som tillsammans bildar olika näringskedjor. Ibland visade det sig att flera kort tycktes fungera ihop men att det kanske inte hade fungerat i slutändan med de djur som fanns kvar vilket ytterligare krävde samarbetsförmåga för att tillsammans få ihop näringskedjorna. Återigen så hade en vidareutveckling av uppgiften kunnat vara att fokusera på bara ett område till exempel bara växter och djur i skogen men också som någon framförde att man hade kunnat göra näringskedjorna först för att sedan göra en näringsväv av korten.
Sammanfattningsvis var också vårt mål att skapa två lekfulla aktiviteter men utan att ha ett tävlingsmoment inblandat. Detta valde vi att fokusera på för att ge alla elever chansen att lugnt fokusera och utvecklas i sitt lärande utan stressmomentet som tävling innebär för vissa elever.
Tack för en trevlig dag!
Tack för bra och roliga lekar på Hunneberg!/MIA
SvaraRadera