Else genomförde "vattenpumpen".
|
Else och Marie utförde experimnet från boken "99 roliga experiment" av Elke Dannecker och Birgit Rieger. I diskussion kring boken kom vi fram till att det är en bra undervisningsbok för grundskolans yngre åldrar. Boken innehåller bra förklaringar samt verklighetsanknytningar. Den tar upp enkla naturvetenskapliga begrepp som barn har lättare att förstå. Det finns några faktarutor i boken som förklarar och fördjupar förståelsen inom till exempel vacuum. Boken tar upp vatten, luft, våra fem sinnen, elektricitet, ljus, naturkrafter och magiska trix.
|
Marie genomförde "fontänen".
Josefin utförde "en vattenlins". |
Josefin utförde ett experiment från boken "kul experiment att göra hemma" av Ulrike Berger. Det finns roliga experiment i boken men förklaringarna till varför det blir som det blir är ofullständiga. Skulle behöva ha mer naturvetenskapliga begrepp och i Josefins experiment skulle vi vilja veta varför droppen förstorar. Vad är det i vattnet som händer? Är det formen som gör att det förstorar? Kanske inte en bok att använda i klassrummet utan att parallellt ta in fakta från andra källor. |
Jenny genomförde "som röksignaler - fastän i vatten". |
Jenny utförde ett experiment ur boken "Förbluffande experiment" av Hermann Krekeler och Marlies Rieper-Bastian. Detta är en bok där barn själva kan experimentera och
de har även fått med det historiska perspektivet till viss del. Alla
experiment är inte kopplade till varför experimentet utfall blir som det blir. I experimentet som Jenny utförde fanns inga kopplingar till varför färgen virvlade upp när ljuset tändes och det blev varmt. Även denna bok har dåligt med naturvetenskapliga begrepp samt att förklaringarna till hur experimentet skulle gå till väga var också bristfälliga.
|
Mycket spännande experiment och bra recesioner av era experimentböcker!/MIA
SvaraRadera