ÅKERSTRÖM
Utomhuspedagogiskt naturprojekt
Vi genomförde två lekar på Åkerström. Vi delade upp klassen i två grupper och lekte påsleken med ena gruppen och naturpoesin med den andra, sedan fick de byta. Vi har valde att arbeta med två ganska olika lekar för att visa på bredden av variation när det gäller utomhuspedagogik.
naturpoesi:
Alla grupper fick en dikt som de fick jobba med tillsammans. I dikten fanns olika beskrivningar på föremål som de fick försöka hitta i naturen och samla in tillsammans. Efter att ha övat några gånger tillsammans i gruppen, fick de läsa upp dikterna för varandra och visa föremålen samtidigt. Vi ville att de skulle tänka på att försöka leverera med känsla och inlevelse när de gestaltade dikten och gärna ha med estetiska uttryck så som sång, drama, dans.
* Lgr11 syftesdel i biologi “Undervisningen i biologi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om biologiska sammanhang och nyfikenhet på och intresse för att veta mer om sig själva och naturen.” (Skolverket 2011, s.111)
Vår andra lek kallade vi för påsleken. Vi satte en påse framför varje lag med olika naturföremål i och en tom påse bakom varje lag. Alla i lagen fick tilldelat sig en siffra var. När vi ropade upp tex siffran fem och rönnbär fick den som fått siffran fem springa fram till påsen och hitta ett rönnbär. Sedan ta rönnbäret och lägga i den andra påsen bakom laget. Under lekens gång gäller det att komma ihåg i vilken påse respektive naturföremål ligger. Detta är en slags stafett och det gäller att få så många poäng som möjligt, då man får poäng när man är först tillbaka i ledet.
När man kör påsleken tränar man elevernas artkunskap och minne. När man gör detta med sina elever kan man före leken sortera och gruppera naturmaterialet i “familjehögar”, tex runda blad, hjärtformade blad osv... Detta för att eleverna ska kunna lära sig namnen på materialet innan man börjar leken.
Detta är då förankrat i Lgr11 genom att eleverna får ta del av och lära sig djur och växter i närmiljö och hur de kan sorteras och grupperas, samt att de lär sig namnen på några vanligt förekommande arter. (Skolverket 2011)
Det var roliga lekar!/MIA
SvaraRadera