Utomhusaktiviteter
Det var dags för oss att få visa vad vi hade för aktiviteter efter att alla andra hade haft sina. Vi började med att dela in klassen i fyra olika grupper där två av grupperna fick göra en aktivitet under samma stund som de andra två grupperna gjorde en annan aktivitet.
Aktivitet 1: Naturmemory
Här fick klassen försöka memorera ca 10-15 olika naturföremål som vi placerat ut på marken. De fick 20 sekunder på sig att komma ihåg vad de sett sedan lade vi en duk över för att dölja föremålen. Därefter skulle de på 5 minuter hitta dessa föremål och komma tillbaka för att sedan tillsammans gå igenom vad de hämtat samt hur många föremål de hittat som var dolda.
Aktivitet 2: Att leta i naturen
Varje grupp skulle vid denna aktivitet få en lapp där det stod vilka/vad för föremål de skulle hitta. På våran lapp bestämde vi oss för att de skulle försöka hitta 10 olika föremål. De fick ca 5 minuter på sig, efter det samlades vi och gick igenom vad de hittat.
LGR11:
Beroende på vilken ålder det är på eleverna som man leker med kan man givetvis både förenkla och avancera lekarna. De här lekarna är också ämnesövergripande där bland annat matte flätas in, genom att de får jämföra storlek och vikt.
Vi vill avsluta med att säga att vi tycker ni har varit jätteduktiga och att det här var en rolig uppgift att göra.
Lite andra bilder från Hunneberg:
Beroende på vilken ålder det är på eleverna som man leker med kan man givetvis både förenkla och avancera lekarna. De här lekarna är också ämnesövergripande där bland annat matte flätas in, genom att de får jämföra storlek och vikt.
- I syftesdelen för biologi står det att undervisningen ska skapa nyfikenhet och ett intresse för att lära sig mer om naturen. De står också att de eleverna ska utveckla kunskap om närmiljön och kunna ge exempel på enkla samband.
- I det centrala innehållet för naturorienterande ämnen står det också skrivet att eleverna även ska få möjligheten att ta till sig kunskap om växter och dess namn i närmiljön – givetvis kan man koppla mycket fler saker från läroplanen till lekarna och självklart kan man också utveckla lekarna på ett sådant sätt att det passar just de elever och den undervisning man arbetar med.
Vi vill avsluta med att säga att vi tycker ni har varit jätteduktiga och att det här var en rolig uppgift att göra.
Lite andra bilder från Hunneberg:
Tack för fina bilder från Hunneberg och för roliga aktiviteter. Det var en extra kul variant av memory tycker jag eftersom man tillsammans skulle försöka hämta alla föremål i skogen.../MIA
SvaraRadera